مکانیزم پنجره دوجداره upvc فولکس واگنی : پنجره دوجداره upvc فولکس واگنی جایگزین مناسبی برای پنجره های کشویی می باشد. این گروه از پنجره ها از لحاظ عایق بودن در برابر صدا و گرد و غبار و نیز اتلاف انرژی فوق العاده بوده و همچنین پروفیل یو پی وی سی upvc مورد استفاده در پنجره دوجداره upvc فولکس واگنی از نوع معمولی می باشد، اما یراق آلات مورد استفاده آن نسبت به انواع دیگر درب و پنجره های دوجداره upvc گران تر است.
در پنجره دوجداره upvc فولکس واگنی سيستم بازشو به صورت ريلی و مانند ماشين های فولكس واگن مي باشد. پنجره دوجداره upvc فولکس واگنی به دلیل نوع یراق آلات خاص خود، مصارف خاصی هم دارد. باز شدن سش (باز شو) تا زاویه 45 درجه، اشغال نشدن فضا در هنگام باز و بسته شدن و درارا بودن سه نوع مختلف اتومات، نیمه اتومات و معمولی از جمله مهم ترین خصوصیات پنجره های فولکس واگنی می باشد. یکی از مهمترین و گران قیمت ترین انواع یراق آلات موجود در بازار به نام سیستم فولکس واگنی (Tilt & Slide) می باشد.
اولین مسئله ای که در خصوص این نوع خاص از یراق آلات و دلیل استفاده از آنها باید مورد توجه قرار گیرد این است که، استفاده از یراق آلات فولکس واگنی برای تسهیل در ساخت پنجرههایی که ابعاد عرض و ارتفاع بازشو آنها بزرگتر از حد معمول می باشد، مناسب است. یراق پنجره دوجداره upvc فولکس واگنی باید تحمل وزن حداقل 130 کیلوگرم را داشته باشد و همچنین تک تک اجزاء تشکیل دهنده یراق پنجره دوجداره upvc فولکس واگنی باید توان حفظ کارایی در حداکثر طول و عرض استاندارد را دارا باشد. یراقآلات پنجره دوجداره upvc فولکس واگنی از قطعات متعددی تشکیل شده است که گاهی در مواردی در میان برخی تولیدکنندگان لزوم استفاده از کلیه قطعات موجود در هر ست با هدف کاهش بهای تمام شده مورد غفلت قرار میگیرد.
مجموعه طراحی اجزاء یک ست از این نوع یراق، به گونهای است که باید کلیه این قطعات در اجرای یک بازشو مورد استفاده قرار گیرند، طوری که دور تا دور پروفیل بازشو با اسپانیولت تجهیز گردیده و از این طریق درز بندی کامل صورت گیرد.
در میان قطعات موجود در مجموعه یراقآلات پنجره دوجداره upvc فولکس واگنی، بازویی و چرخها اجزایی هستند که طراحی آنها مهمترین نقش را در دوام و روانی مکانیزم بازشو به عهده دارند. تامینکنندگان یراقآلات پنجره دوجداره upvc فولکس واگنی از برندهای مختلف را در سه دسته متفاوت تقسیمبندی می کنند:
1- ارائهدهندگان یراق فولکس واگنی مکانیکی
2- ارائهدهندگان یراق فولکس واگنی مکانیکی و نیمه اتوماتی
3- ارائهدهندگان یراق با سه مکانیزم مکانیک، نیمه اتوماتیک و فول
نکته قابل توجه این است که بسته به مدل به کار گرفته شده جهت یراق بازشو اعم از مکانیکی، نیمه اتوماتیک و فول اتوماتیک، دستگیره مورد استفاده نیز تغییر کرده و طول اهرم دستگیره با ارتقاء سطح مکانیزم یراق افزایش مییابد تا بتواند فشار اضافه شده به منظور اتوماتیک شدن عملکرد را تحمل نماید.
به تازگی مشاهده شده که برخی از تولیدکنندگان برای کاهش بهای تمام شده محصول خود اقدام به کوتاه کردن ارتفاع ریلهای پنجره های فولکس واگنی کردهاند، که این امر منجر به کاهش تحمل وزن و از بین رفتن یراق و عدم کارایی آن در وزن های سنگین بازشو میشود. در همین خصوص توجه به گواهینامه مربوط به مشخصه فنی تحمل وزن در حداکثر عرض بازشو 1700 mm و ارتفاع 2400 mm برای یراق خریداری شده میتواند در انتخاب یراقآلات مناسب نقش بسزایی را ایفا کند. متاسفانه استفاده از اسپانیولتهای دو حالته به جای اسپانیولت مخصوص فولکس واگنی مدتی است در بین تولید کنندگان درب و پنجره رایج شده است. که این مسئله به دلیل تحت پوشش قرار دادن دو یا سه ضلع از اضلاع بازشو موجب از بین رفتن یراق و از کار افتادگی کلی مکانیزم بازشو در مدت زمان بسیار کوتاه خواهد شد.